vid beställning av VVS-/VA-produkt från Enduce AB (senast uppdaterad 2024-05-27)

1 Definitioner
1.1
I dessa konsument- och webbshopvillkor avses med:
Avtal/-et: dessa konsument- och webbshopvillkor samt andra villkor som framgår vid beställning och som återfinns i Bekräftelsen.
Bekräftelsen: bekräftelsen på Din beställning av Produkt som skickas till Dig vid fullgjord beställning och som ska överensstämma med Din beställning.
Du/Dig: du konsument som beställt Produkt från Enduce – och med Din/Ditt/Dina, något som tillhör, anbelangar, ägs eller avser dig.
Enduce: Enduce AB med org. nr.: 559336–5983 och med adress enligt nedan.
Felaktig Hantering: installation, avinstallation, användning, underhåll, rengöring och/eller reparation av Produkt som inte sker enligt Produktinformationen eller vad som annars får anses normal hantering.
Felaktig Produkt: Produkt som inte överensstämmer med Produktinformationen och/eller inte uppfyller lagkrav eller andra bindande regler gällande Produkten.
Försenad Leverans: då Produkt inte levereras i enlighet med Leveranstid och
(a) detta inte beror på Dig, på omständighet på Din sida eller på hinder som Enduce inte kan kontrollera eller övervinna, eller
(b) fullgörande skulle vara orimligt betungande för Enduce.
Leveranstid: tid för leverans i enlighet med Bekräftelsen.
Priset: Produktens pris, moms, leverans- och andra avgifter.
Produkt/-en: VVS-/VA-produkt eller del av eller reservdel till sådan produkt som finns för beställning via Sidan eller på annat sätt från Enduce.
Produktinformation: information från Enduce om tekniska, digitala och andra egenskaper, användningsområde, installation, avinstallation, användning, underhåll, rengöring och/eller reparation samt annan relevant information avseende viss Produkt.
Reklamera/Reklamation: meddelande från Dig om Försenad Leverans eller Felaktig Produkt, innehållande:
(a) Ditt namn, Din adress, Din e-mail och Ditt telefonnummer,
(b) namn på Produkten,
(c) numret på Bekräftelsen, samt,
(d) vid Försenad Leverans: när leveransen skulle varit gjord, eller
(e) vid Felaktig Produkt: tidpunkten då felet upptäcktes och (om känt) varför felet uppstått.
Sidan: webbsidan https://enduce.se.

2 Gällande villkor vid Ditt köp av Produkt
2.1
Detta Avtal gäller Dig som konsument när Du beställer en Produkt från Enduce.
2.2 Bindande avtal uppstår mellan Dig och Enduce då Du beställer en Produkt och bekräftar att Du godkänner dessa konsument- och webbshopvillkor.

3 Beställningsinformation
3.1 Information om beställd Produkt, leveranstid, leveransmetod, Priset, betalningstid och betalningsmetod framgår av Bekräftelsen och/eller Sidan. För det fall att informationen i Bekräftelsen motsäger informationen på Sidan gäller den information som finns i Bekräftelsen.
3.2 Bekräftelsen ska stämma med Din gjorda beställning. Du åtar Dig att omedelbart meddela Enduce om Bekräftelsen inte stämmer med Din gjorda beställning eller om Du inte erhåller Bekräftelsen trots gjord beställning.

4 Produktinformation
4.1
Produktinformation återfinns på Sidan och biläggs även med leveransen av Produkten. Du är skyldig att ta del av Produktinformationen och meddela Enduce om Du har frågor om Produkten/Produktinformationen innan installation/användning.
4.2 Du ombesörjer och bekostar själv installation/avinstallation av Produkten och ansvarar för att Produkten installeras, avinstalleras, används, underhålls, rengörs och repareras i enlighet med Produktinformationen. Felaktig Hantering kan orsaka skada som Du ansvarar för.

5 Priset och betalningsvillkor
5.1
Priset, med specificerade moms och avgifter, förfallodag och övriga betalningsvillkor, framgår av Bekräftelsen.
5.2 Vid utebliven betalning / icke full betalning har Enduce rätt att debitera dröjsmålsränta motsvarande gällande referensränta + 8 procent från förfallodagen. Efter förfallodagen kommer Enduce att skicka en påminnelse om fordran till Dig och debitera Dig för påminnelseavgiften. Sker ingen betalning trots påminnelsen kan Enduce komma att överlämna fordran för inkassohantering och debitera Dig för inkassoföretagets avgifter.
5.3 För det fall att Ditt dröjsmål med betalningen är att anses som ett väsentligt brott mot Avtalet har Enduce rätt att häva och rätt till skadestånd enligt lag.

6 Avbeställning
6.1
Så länge beställd Produkt ej har hunnit paketeras kan avbeställning göras.
6.2 Du begär avbeställning genom att maila Enduce enligt punkt 9.1. För det fall att varan inte hunnit paketeras skickar Enduce en avbeställningsbekräftelse till den mailadress från vilken Du skickar begäran. Om ingen avbeställningsbekräftelse skickas har Produkten redan paketerats och kommer att levereras.
6.3 Om avbeställning görs enligt ovan av Produkt efter det att Du har betalat hela eller del av Priset ombesörjer Enduce återbetalning härav utan onödigt dröjsmål.

7 Ångerrätt
7.1
Du har rätt att ångra köp inom 14 dagar från leverans under förutsättning att Produkten inte installerats samt är oanvänd, oskadd och kvar i originalemballage.
7.2 För att utnyttja ångerrätten ska Du meddela Enduce härom via Sidans standardformulär för detta ändamål (se https://enduce.typeform.com/aterkop och returnera Produkten inom 14 dagar på sätt som framgår på Sidan (se https://enduce.se).
7.3 Senast 14 dagar efter mottagande av returnerad oanvänd och oskadd Produkt i originalemballage, återbetalar Enduce Priset till Dig med avdrag för ev. värdeminskning och/eller förhöjda leveranskostnader som Enduce har rätt att få ersättning för enligt lag.

8 Försenad Leverans, Felaktig Produkt och Reklamation
8.1
Vid Försenad Leverans har Du, förutsatt att Reklamation sker enligt punkt 8.3, rätt att kräva fullgörande eller häva köpet samt begära skadestånd enligt lag.
8.2 Vid Felaktig Produkt har Du, förutsatt att Reklamation sker enligt punkt 8.3, rätt till ny Produkt samt rätt att i enlighet med lag häva köpet och/eller begära skadestånd.
8.3 För att åberopa Försenad Leverans eller Felaktig Produkt måste Du Reklamera via mail, enligt punkt 9.1, senast 2 månader efter leverans, eller annan tidsperiod som visas skälig.
8.4 Enduce ansvarar inte för fel/skador som beror på Felaktig Hantering.

9 Kontakt och meddelanden
9.1
Frågor/meddelanden angående Produkt, beställning, avbeställning, ångerrätt, retur, byte, Reklamation eller återbetalning mailas till Enduce på order@enduce.se.

10 Personuppgiftshantering
10.1 Dina personuppgifter (namn, adress, telefonnummer och e-mail) samlas in, lagras i Enduces kundregister och används för att Enduce ska kunna leverera beställd Produkt, fullfölja skyldigheter och tillvarata rättigheter enligt detta Avtal och enligt lag.
10.2 Enduce är personuppgiftsansvarig. Inom Enduce kan anställda som arbetar med försäljning, kund, beställning, leverans och fakturering komma att ta del av Dina personuppgifter. Enduce kan komma att lämna ut Dina personuppgifter till leverantörer, inkassoföretag, finansiella och legala rådgivare och andra externa företag för hantering om det krävs för att Enduce ska kunna leverera beställd Produkt, fullfölja skyldigheter och tillvarata rättigheter enligt detta Avtal och enligt lag.
10.3 Du har rätt att rätt att begära tillgång till eller rättelse/radering av Dina personuppgifter eller att begära begränsning av eller invända mot behandlingen av Dina personuppgifter i enlighet med gällande lag och förordning. Kontakta i så fall Enduce på privacy@enduce.se med Din begäran. Du har vidare rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten om Du inte är nöjd med Enduces hantering.
10.4 Dina personuppgifter kommer att lagras till dess att varken Enduce eller Du har några skyldigheter att fullgöra och/eller rättigheter att tillvarata enligt Avtalet. Vill Du veta mer om hur vi behandlar Dina personuppgifter – se vår integritetspolicy som Du finner på https://enduce.se/integritet.

11 Immateriella rättigheter
11.1
Samtliga immateriella rättigheter, såsom patent och upphovsrätt, i och till Produkt och Produktinformation samt utvecklingar härav, innehas av Enduce.

12 Lag och tvistelösning
12.1
Svensk lag ska gälla för Avtalet och Din beställning/Ditt köp av Produkt.
12.2 Vid tvist med anledning av detta Avtal och Ditt köp av Produkt följer Enduce Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Enduce AB
Org.nr: 559336-5983

Adress:
Lärlingsgatan 22 S
904 22 UMEÅ

E-mailadress: info@enduce.se
Telefonnummer: 090-690 70 95
Webbplats: www.enduce.se